top of page
Søk
  • bencpedersen

Kunsten å gjøre ingenting

Er livet hektisk og stressende? Vanskelig å koble av? Undersøkelser viser at mange ønsker mer pusterom og sakte tid. Samtidig er nok begreper som ikke-gjøren ukjent for de fleste. Det stammer fra Østens filosofiske tradisjoner som zen, meditasjon og buddhisme. I de senere år har imidlertid ikke-gjøren blitt introdusert i vesten gjennom for eksempel mindfulness, yoga og andre former for oppmerksomhetsøvelser (Jon Kabat-Zinn, 1994).


Ikke-gjøren betegner en slags holdning som handler om kunsten å ikke gjøre noe. Og minst like viktig; om verdien av å ikke gjøre noe. Verdien ligger blant annet i at det er en motvekt til de rotfestede kulturelle verdier her i vesten om å være travel, bruke tiden godt, være resultatorientert, produsere og konsumere i høyt tempo, være effektiv, strekke seg litt lenger osv… som ikke sjelden ender med å stresse oss eller gjøre oss utbrente.


Ikke-gjøren er ikke en teoretisk øvelse, men refererer til den rene erfaringen her og nå. Til det å være bevisst tilstede i verden med kroppen din, sinnet ditt og sansene dine. Det handler om å ikke forsøke å oppnå noe annet enn bare å være, og å tillate alt å være akkurat som det er, her og nå.


Ikke-gjøren er således intimt forbundet med væren, til det å bare være. Bare være. Ta deg tid til å smake litt på de to ordene. Bare være. Når satte du sist av tid til å ikke gjøre noe annet enn å bare være? Her tror jeg det kan ligge en skjult skatt for de fleste av oss. Vi er jo kulturelle skapninger. Ikke-gjøren og væren tilhører noe som ligger utenfor den forståelseshorisonten vi har vokst opp med i vår kulturtradisjon. Hos oss er det gjøren som har forrang. Være travel, målrettet og effektiv. Derfor er det en vanskelig pedagogisk øvelse å formidle verdien av ikke-gjøren.


Ikke-gjøren handler ikke om passivitet eller latskap, men om å bevisst stoppe opp der du er. Oppmerksomheten vår er ofte spredd for vær og vind uten at vi er klar over det. Ikke-gjøren handler om å kalle den tilbake til her og nå, der vi til enhver tid faktisk er. Det er en form for meditasjon. Du kan for eksempel sette deg ned i en god stol. Legge vekk mobilen. Skru av TV-en og PC-en. Skru av radioen.


Stillhet


Sitte der med deg selv. La det gå litt tid. Hva skjer med deg nå? Bare observer uten å gripe inn. Det kommer noen tanker. Kanskje disse tankene forsvinner igjen for så å bli avløst av nye? Nå merker du muligens en følelse. I magen? I brystet? En vond følelse? En god følelse? Hvordan kjennes det at pusten beveger seg inn og ut av kroppen din? Hvor går oppmerksomheten din nå? Der kommer de tankene… igjen.


Ubehag? Rastløshet? Ro? Velvære? Bare observer, hva enn som skjer. Ganske sikkert vil du snart kjenne en dragning mot for eksempel å reise deg å gjøre noe. Sjekke telefonen, sette på en serie eller se etter noe godt kjøleskapet. Kan du allikevel bli sittende litt til? Observere dragningen. Kjenn hvordan den åler seg i kroppen din, i tankene dine.


Lyder utenfra. En bil med motoren i gang. Barn som roper. Kjenner du irritasjon eller liknende? Bare observer. Observer lyden, så vel som din egen (irriterte) reaksjon på lyden.

Bare la alt være akkurat som det er i dette øyeblikket. Uten å gripe inn. Se om du kan betrakte det som skjer med nysgjerrig interesse istedenfor å dømme det som enten bra eller dårlig, ønsket eller uønsket. Hvordan er det med pusten din nå?


Dette er et tilfeldig eksempel på ikke-gjøren; et lite kikkhull inn i hva det kan bety å sette av tid til å bare være. Dette er ikke enkelt! Det kan rett og slett være så uvant, ukjent og mystisk for de fleste av oss at det kanskje er mest fristende å droppe hele greia… Men øvelse gjør mester. Og når du får taket på det så er det overførbart til alle områder av livet ditt.


Ikke-gjøren er en muskel som kan trenes opp. Den kan styrkes og utgjøre en motvekt mot å alltid være koblet på noe utenfor deg selv; telefonen, Ipaden, TV-en, dataskjermen, podkasten, jobben, avisen, etc. Ikke at det er noe galt i å ha disse tingen i livet sitt. Men det mangler ikke på rapporter som peker mot at ensidig, overdreven og ubevisst bruk er destruktivt og skadelig for oss mennesker. Det handler om balanse. Vi befinner oss som oftest i en eller annen form for ubevisst gjøren, påkoblet noe utenfor oss selv. Muskelen som handler om evnen til å hvile i seg selv, uten et konstant bombardement av stimuli, svinner hen. Unn deg en liten stund til å gjøre ingenting, så ofte du har anledning.



227 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page